Geld Verdienen
gekkengoud
euroclix
moneymiljonair
  Home
Mijn Links
Feestdagen
Links
 Copyright  Hm41.nl   Webmaster H . Minnema All rights Reserved
Kinderen
PC tips
 Chrome sneller maken
 Real Fashion
kubus

 Halloween
 Sinterklaas
 Kerst
 Oud en Nieuw
 Gogo's
 Pokemon
 Knikkers
 Techniek
 Kubus oplossen
 Status Quo
Mika Hakkinen
 Spaarprogramma's
 Schotelantennes
 Pokeren
 Pink Floyd
 Darten
GoogleChrome sneltoetsen
verwijder sweet-page.com
politievirus verwijderen
Ransomware verwijderen
Mystartsearch verwijderen
Advies  PC samenstellen





Juzt Nails
 

  TV Gids
  Weer
  Teletekst
  Routeplanner
  Telefoongids
  Nieuws
  Waldnet
  De Telegraaf
  Verkeersboete
  P2000
  Gratis Rijbewijs Online
  BasisCursus HTML
Handige Links
 Contact




Rubik's Kubus oplossen

Dit artikel geeft u een kijkje in de wondere wereld achter de Rubiks Kubus. Voor sommigen een herinnering vol frustratie, voor anderen een leuk speeltje waarmee zij veel bewondering oogsten. Wie kwam er ooit op het idee voor een kubus waar mensen weken mee bezig konden zijn? En nog belangrijker: hoe los je een verwarde kubus op zonder de stickers eraf te trekken of hem uit elkaar te halen?
flickr
one.com
wii
hm41
ford mustang
iphone
koffie
amiga
pinkfloyd
uriah heep

foto galerij


nikon
radio
icloud
puppies
lp
Elizium
Panoramio
buizenversterker
Friesland


Varianten
De standaard kubus heeft een afmeting van 3x3x3 blokjes. Op deze kubus zijn verschillende varianten bedacht:         
Pocker Cube: 2x2x2
Rubik's Revenge: 4x4x4
Professor's Cube: 5x5x5
V-Cube 6: 6x6x6
V-Cube 7: 7x7x7
kubus-sleutelhanger
Ook leuk: er zijn ook kleine rubik's kubusjes te krijgen in sleutelhangerformaat!
Sinds kort is er ook een Touch-versie op de markt. Deze Kubus is speciaal ontwerpen om op te lossen met de ogen dicht. De zes zijden van de kubus zijn voorzien van zes verschillende materialen: plastik, rubber, steen, textiel, hout en metaal

Aantal benodigde draaiingen

Vanuit iedere willekeurige positie die vanuit de positie met egale zijvlakken kan worden bereikt is de kubus met niet meer dan 20 draaiingen op te lossen.

Tot juli 2010 was dit een onopgelost wiskundig probleem. Begin jaren 80 stelden wiskundigen zonder computer vast dat de ondergrens minstens 17 moest zijn, en de bovengrens 52. Later was bekend dat het aantal groter moest zijn dan 19 en kleiner dan 24. De Amerikaan Ton Rokicki van de Stanford-universiteit leverde het bewijs dat er minstens één positie bestaat die niet in minder dan 20 draaiingen opgelost kan worden, en ook dat elke positie in hoogstens 23 draaiingen kan worden opgelost. Volgens hem hadden wiskundigen voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat de ondergrens op twintig lag.

rubiks





Interessant om te weten is dat een kubus maar liefst 43.252.003.274.489.856.000 verschillende posities kan aannemen, waarvan 1 de oplossing is!

Een in de war gebrachte Rubik's Cube kan met behulp van een computer meestal met slechts 17 draaien worden opgelost.
In theorie kan elke kubus, hoe moeilijk ook in de war gebracht, met 20 draaien of minder worden opgelost.
Tot nu toe heeft niemand een positie gevonden die meer dan 20 draaien nodig heeft om op te lossen.
Er zijn mensen die de kubus vanuit elke positie in minder dan 45 seconden kunnen oplossen. Sommige mensen doen dit zelfs geblinddoekt.
Aangezien de meeste mensen voorlopig nog geen behoefte hebben aan beide vaardigheden, maar al blij zijn als ze hun Rubik's Cube kunnen oplossen, staat hieronder beschreven hoe de kubus in 7 stappen is op te lossen.
Een overzichtelijke methode, waarbij laag voor laag de kubus wordt opgelost.
Elke stap bestaat uit een reeks van handelingen (wentelingen) om een bepaald blokje (of blokjes) te verplaatsen.
Elke zijde wordt aangeduid met een vaste letter.
Een wenteling is het een kwartslag draaien van een zijde.
De serie letters waarmee een stap wordt aangeduid geven aan dat in die volgorde die zijde van de kubus moet worden gedraaid.
Er wordt met de klok mee gedraaid, tenzij er een 't' (van'tegen de klok in') achter de letter staat. Na het voltooien van de serie zal het blokje op de gewenste plaats gedraaid zijn.
Het is verstandig om voor elke stap eerst beide duimen aan de voorzijde te plaatsen zodat men zeker weet dat de kubus goed georienteerd is.
Een serie draaien wordt een algoritme (of operator, of formule) genoemd.


                                                         De Oplossing